KSeF – co to jest i co musisz o nim wiedzieć prowadząc firmę? 

KSeF to zmiana, która czeka wszystkich przedsiębiorców (czynnych podatników VAT), niezależnie od wielkości firmy. Krajowy System e-Faktur nie jest opcją – to nowa rzeczywistość dla przedsiębiorców. Im szybciej poznasz zasady działania KSeF, tym łatwiej przygotujesz firmę i zyskasz spokój. 

KSeF – co to? 

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to rządowa platforma do wystawiania, odbierania i przechowywania faktur, stworzona i zarządzana przez Ministerstwo Finansów.  

Od momentu wejścia w życie obowiązku korzystania z KSeF, wszystkie firmy będą musiały rejestrować faktury w systemie – nawet jeśli przekażą je mailem lub w formie papierowej, wcześniej muszą zostać wprowadzone do KSeF. 

W skrócie: KSeF scentralizuje obieg faktur i umożliwi ich natychmiastową wymianę między przedsiębiorcami i administracją skarbową. 

KSeF – jak działa w praktyce? 

  1. Fakturę wystawiasz w swoim programie do fakturowania, systemie obiegu dokumentów (np. EasyDocs) bądź bezpośrednio w aplikacji KSeF. 
  1. System automatycznie przesyła ją do KSeF. 
  1. Ministerstwo Finansów nadaje dokumentowi unikalny numer identyfikacyjny, który potwierdza przyjęcie faktury do obrotu prawnego. 
  1. Pobierasz fakturę z platformy. 

Faktura bez numeru identyfikacyjnego co do zasady nie będzie uznana za ważną, a sprzedaż – niemożliwa, z wyjątkiem sytuacji szczególnych, takich jak awaria systemu czy wystawienie faktury w trybie offline. 

Każda faktura w KSeF będzie tzw. fakturą ustrukturyzowaną. Faktura ustrukturyzowana ma jednolity format (XML), co umożliwia łatwe przetwarzanie danych przez systemy IT. 

Dlaczego musisz przygotować firmę na KSeF? 

Brak gotowości na nowy system e-faktur może oznaczać: 

  • Paraliż działalności gospodarczej – od 1/2/2026 dla dużych i od 1/4/2026 dla mniejszych organizacji, faktury niezarejestrowane w KSeF nie będą miały żadnej mocy 
  • chaos w obiegu dokumentów,  
  • opóźnienia w płatnościach, 
  • ryzyko kontroli ze strony KAS w związku z niedostosowaniem się do wymogu KSeF 

Nowym wyzwaniem dla firm będzie również organizacja obiegu faktur pobranych z KSeF – zadbanie o to, aby dokumenty trafiły z systemu do właściwych osób w firmie lub kontrahentów.  

Co możesz zrobić już teraz? 

  • Rozważ wdrożenie systemu do elektronicznego obiegu dokumentów (np. EasyDocs), który pozwoli Ci wygodnie wystawiać i przesyłać faktury do KSeF. 
  • Zaplanuj, jak dokumenty pobrane z KSeF będą trafiać do odpowiednich ścieżek akceptacji w firmie – np. przez główną księgową – z zachowaniem kontroli dostępu do danych poufnych. 
  • Zrób plan wdrożenia – nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę. 

Potrzebujesz więcej informacji o KSeF i o tym, jak przygotować swoją firmę, odwiedź nasz profil na 👉LinkedIn