Czy małym firmom potrzebna jest automatyzacja rozliczeń?

Rozwiązań wspierających obieg dokumentów firmowych przybywa niczym grzybów po deszczu. W cenie jest skrócenie czasu przetwarzania faktur czy zmniejszenie liczny opóźnionych płatności. Zatem bez wątpienia rynek platform płatności cyfrowych będzie rósł, a automatyzacja rozliczeń z dostawcami (AP Automation) stanie się niezastąpiona.

Coraz silniej widoczny jest także trend proekologiczny, u którego podstaw leży ograniczanie generowania dokumentów papierowych. Kolejnym atutem platform cyfrowych jest wzrost mobilnego dostępu do dokumentów, ograniczenie zadań wykonywanych ręcznie, lepsza kontrola wydatków i szybki zwrot pieniędzy zainwestowanych w system.

Rynek automatyzacji rozliczeń – raport

Jak wynika z raportu analizującego Globalny rynek automatyzacji rozliczeń, czas potrzebny do realizacji płatności skróci się o 73%, a sam rynek w latach 2020-2026 osiągnie wartość 4 miliardów dolarów. Jest to wynik rosnącego zapotrzebowania na automatyzację procesów rozliczeń z dostawcami, usprawnienie płatności i skrócenia czasu przetwarzania faktur. Tym, co hamuje przedsiębiorców przed automatyzacją procesów rozliczeń, może być, według autorów raportu, brak świadomości cyfrowej czy wysokie koszty inwestycji, a także obawa o bezpieczeństwo danych.

Czy naprawdę warto?

Nie zmienia to jednak faktu, że automatyzacja w dłuższej perspektywie redukuje koszty i oszczędza czas na rozliczaniu zobowiązań. Czyli od przyjęcia dokumentu w firmie, przez dekretację kategorii kosztu, autoryzację płatności, przygotowanie zestawienia płatności, wprowadzenie jej do systemu bankowego aż po samą autoryzację. Na automatyzację procesów rozliczania decydują się zatem głównie korporacje, duże i średnie firmy. Na wzrost popularności oprogramowani opartych na ERP nie bez znaczenia miał wpływ upowszechnienia pracy zdalnej, z którą musiały się zmierzyć zarówno duzi, jak i mali przedsiębiorcy. W wielu przypadkach okazało się, że praca zdalna się sprawdza, zespoły dobrze sobie radzą z wykonywaniem zadań, a nawet są efektywniejsze. Jednak poradzenie sobie w nowej, nietypowej dotychczas sytuacji wymagało szybkiej adaptacji i wyboru takich narzędzi pracy, które od razu podniosą efektywność i nie zaburza organizacji pracy. Korporacje dysponujące środkami finansowymi miały szansę lepiej i szybciej poradzić sobie z problemem, inwestując w rozwiązania automatyzujące proces rozliczania dokumentów.

EasyDocs, czyli rozwiązanie może być proste

Jak zatem mogą radzić sobie mali przedsiębiorcy lub ci, którzy nie chcą inwestować w ERP? Prostą odpowiedzią na potrzebę usprawnienia procesów rozliczania będzie właśnie EasyDocs. Dzięki automatyzacji powtarzalnych procesów łatwiej zaoszczędzić czas i energię zespołu przeznaczyć na inne zadania. EasyDocs już na etapie wprowadzania dokumentu do systemu (o tym, jak wprowadzić dokument przeczytasz tu) odczytuje dane niezbędne do prawidłowego skatalogowania dokumentu, rozliczenia, zlecenia płatności w banku, a następnie wygenerowania raportów.